ZeemeerminZwemmen is het beachkorfbal van de zwemsport

Mijn jongste zoon ‘zit op korfbal’. Samen met 4 andere jongens en 5 meisjes vormt hij een team. In de kern korfballen ze vanaf groep 3 met elkaar. Zo nu en dan komt er een nieuw iemand aanwaaien. Ze hebben het leuk met elkaar, zijn bloedfanatiek, morren nauwelijks als ze verliezen. Evalueren gebeurt in de trant van: ‘dít was een leuke wedstrijd’! Ik ben sinds een paar jaar hun coach. Als ‘niet korfballer’ is het voor mij gemakkelijk om de groep veel autonomie te geven en vooral te coachen op het proces. Ik vraag hen waar we tijdens de wedstrijd op gaan letten. Dan weet ik waarvoor ik complimenten moet geven en eventueel nog iets meer aandacht voor wil vragen. De trainer leert hen nieuwe dingen tijdens de training. In de wedstrijd proberen ze die uit. Ik geniet van die heerlijke pubers. We hebben veel lol. En volgend jaar gaan ze door.

Imago

Ik ben benieuwd hoe je deze eerste alinea hebt gelezen. Hoe denk je over korfbal? Deze sport heeft niet echt een geweldig imago. Het zou suf, saai, makkelijk en voor ‘watjes’ zijn. Er mag niks en er doen vooral jongens mee die niet kunnen voetballen. Dit was de analyse die ik samen met mijn groepje maakte, vorige week tijdens een brainstormavond van onze korfbalvereniging. Het doel van de brainstorm was hoe we ervoor kunnen zorgen dat onze vereniging zichtbaar wordt in en rond Leeuwarden. 

Eerst moesten we vooral heel ver ‘out of the box’ denken. We zagen al vrachtauto’s met ons logo rondrijden, luchtballonnen met korfbalslogans opstijgen, een korfbalpark ontstaan en we droomden ervan dat Johan Derksen korfbal zou promoten. Daarna mochten we proberen iets meer realisme aan deze ideeën toe te voegen. Dat leidde in mijn groepje tot de conclusie dat we met het imago aan de slag moeten. Korfbal moet hot worden! Hoe doe je dat? Tijdens de wedstrijd opkomen met muziek en volglicht. Op bezoek gaan bij de topclubs en met je eigen ogen zien hoe snel en tactisch het moderne korfbal is. En we willen korfbal vooral spectaculair maken. Misschien meer variatie zoeken? Mijn team doet jaarlijks mee aan het beachkorfbal in de stad. Dat vinden ze echt geweldig. Met 4 tegen 4 spelen, in het (gelegenheids)zand, zonnebril op, heel veel snelheid en uitdaging en vooral heel erg moe worden. Als ze moesten kiezen, denk ik dat de voorkeur hier naar uitgaat.

Spelen in de training

Van het één komt het ander en al gauw kwamen we uit op het idee dat we veel meer moeten ‘spelen’ tijdens de trainingen. Wel van alles leren waardoor je beter korfbal gaat spelen, maar het idee hebben dat je iedere keer weer iets nieuws doet, leert en wordt uitgedaagd. Je zou kunnen zeggen: impliciet leren introduceren binnen het korfbal.

Hoe krijg je dat voor elkaar? Op YouTube circuleren al filmpjes met hele leuke lesideeën.  Speciaal voor ‘korfbaltrainers die zonder inspiratie zitten of hun team wel eens een andere oefening voor willen schotelen’. Binnen onze eigen club zit ook een schat aan ervaring. Het zou mooi zijn om allemaal ideeën te verzamelen en hier kant en klare lesvoorbeelden van te maken. Zodat de trainers (ouders, jonge spelers) op een leuke manier aan de slag kunnen en de kinderen veel lol hebben en en passant ook nog veel leren. En daardoor korfbal leuk vinden en het lang willen blijven spelen.

Inspiratie, ja en.

De werkgroep van de club gaat alle ideeën van de avond verzamelen. Ze komen ongetwijfeld bij ons terug om te vragen of we mee willen doen om ze ook daadwerkelijk in de praktijk te brengen. Ik ging geïnspireerd naar huis. Zie je wel, het maken van voorbeelden is toch echt wel een manier om verandering voor elkaar te krijgen. We moeten gewoon leuke trainingsvormen verzamelen. Dan wordt het makkelijker voor de trainers. En gaan kinderen de trainingen nog leuker vinden. En willen anderen erbij horen!

Alle sporten hebben hier natuurlijk mee te maken. Zo ook het (leren) zwemmen. Wat ik zo leuk vind, is dat het ZeemeerminZwemmen zo enorm populair is. ZeemeerminZwemmen is gewoon het beachkorfbal van de zwemsport. Kinderen leren nagenoeg hetzelfde als in een les voor zwemdiploma C, maar ze hebben het zelf helemaal niet in de gaten. En ze vinden het geweldig. Met een beetje creativiteit kun je regelen dat de zeemeerminnen na hun eerste cursus mee kunnen doen aan het diplomazwemmen voor C. 

Vertaalslag naar de zwemlessen

Maar hoe pakken we dat aan in de zwemlessen? Ik hoor vaak dat het lesgevers ontbreekt aan tijd, inspiratie of creativiteit. Dan krijg ik de vraag: ‘noem nog eens een paar voorbeelden, want ik kan ze niet bedenken’. Ik loop al langer rond met het idee om veel van zulke voorbeelden op te schrijven. 

Ik stel me voor dat we in de zwemles de focus niet meer zoveel gaan leggen op het leren van een goede techniek. Maar dat we allemaal leuke dingen doen die heel effectief en vooral heel motiverend zijn. Oók als de zwemslagen al worden beheerst. Zodat kinderen staan te springen om naar de volgende zwemles te gaan. Op die manier leggen we een echte basis voor een leven lang zwemmen. 

Motiverende aanbiedingsvormen

Ik twijfel niet langer, ik ga het maken! Mijn nieuwe product heet ‘Motiverende aanbiedingsvormen’. Ik maak 20 uitgewerkte voorbeelden die gebaseerd zijn op het stimuleren van intrinsieke motivatie en impliciet leren. Ze hebben een duidelijk doel en kunnen direct worden gebruikt in de zwemles op weg naar A. Ik start op 1 maart. Het is een online product, je vindt de voorbeelden in een beschermde omgeving. Er komt een stukje uitleg bij in een video en een samenvatting die je kunt downloaden. De prijs wordt € 49,95. 

De eerst aanbiedingsvorm is in de maak en is vanaf half februari gratis voor iedereen te bekijken. Ben je geïnteresseerd? Geef dat hier aan, dan zorg ik ervoor dat je op tijd alle verdere informatie ontvangt. 

Heb je een lesdoel/onderdeel waarvoor je graag een leuke motiverende werkvorm wilt hebben? Laat het me weten in een reactie hieronder, via de mail of de Facebookgroep

Agenda Propulz.tP

Leiding geven in het zwembad Driebergen  
3, 17 en 31 maart, 14 april en 12 mei of
23 september, 7 en 28 oktober, 18 november en 2 december.
Workshop Breinvoorkeuren Driebergen       
11 maart of 5 juni.
Bewegen in water met baby’s en peuters Bussum                                                                         13 en 27 maart en 24 april. 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *